۱۳۸۹ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

تهاجم فرهنگي

تو پست قبلي از علاقه م به تهران گفتم، ياد بحثي افتادم كه چند روز پيش سر ميز نهار با همكارا داشتيم. يكي از همكارا خواست كه نظرمون رو در مورد ماهواره بگيم، با يك كلمه، خوبه يا نه. بجز خودش همه گفتن خوبه. تقريبا همه ايراداتي كه سنتي تر هاي جامعه به ماهواره ميگيرن رو ميشه تحت تهاجم فرهنگي كه از لغات مصرفي و عامه فريب جمهوري اسلاميه، قرار داد. من گفتم كه شما همينطوريش هم همواره در معرض فرهنگ ها و عقايد مختلف قرار دارين، درست مثل الان كه من لائيك دارم با شماي مذهبي بحث ميكنم. اينكه بر داشته هاي خودت اصرار داشته باشي و بترسي چنانچه در معرض رسانه اي مثل ماهواره قرار بگيري،اعتقادات سست شده و به فنا بره، يجورايي ناشي از جهالت و حماقته. درست همينجاس كه فرق بنيادين بين محافظه كار و اصلاح طلب مشخص ميشه. اصلاح طلب از اينكه عقايدش با يه استدلال جديد زير سوال بره نميترسه ولي محافظه كار .... مثالي زدم از تحولاتي كه در دوران دانشجويي سر امثال من مياد و سر بعضي ها نمياد. برادرم و سه سال بعدش من، از يه شهرستاني با جمعيت 70-80 هزارنفري، بيخبر از همه جا، از يه خانواده معتقد و سنتي، ميريم خوابگاه، اون هم خوابگاه دانشجويي دانشگاه اميركبير با اون دانشجوها و فضاي خاصش. هر دومون در معرض كلي آدم با عقايد جورواجور و مرام هاي متفاوت قرار ميگيريم. بعد از اتمام ليسانس، داداشم فرق زيادي نكرده با قبلش، يعني اعتقادات قبليش رو داره، فوقش با يكم تعديل و گرايش به شريعتي، ولي من سال اول رو كه تموم ميكنم، ديگه نه نماز ميخونم نه روزه نه عزاداري نه .....  مامانم هميشه ميگه شما دو تا يه جا بودين، ولي نميفهمم تو چرا اصلا شبيه قبلت نيستي و داداشت عين قبلشه!؟؟!
بازم روده درازي كردم، كلا ميخواستم بگم اين تهاجم فرهنگي كه اينا باهاش ملت رو خر كردن، چيزي نيز جز جريان اطلاعات كه منجر به آگاهي ميشه. همون انحراف احتمالي هم بجورايي با خودش آگاهي داره. پس خوبه!!! (و البته، هركي اين وسط رسانه و نفوذ بيشتري داشته باشه، قدرت بيشتري داره و تهاجمش پرزورتره!)

راستي! كسي ميتونه به من بگه بالاخره اينهمه اطلاعات از زندگي خصوصي و عموميمون كه در اينترنت از خودمون در مي كنيم، خوبه يا بد؟؟؟ اين مطلب منو ياد اين موضوع انداخت.

۲ نظر:

عاطفه گفت...

اگر جریان اطلاعاتی که دریافت میکنیم درست باشه خوبه واسه تغییر ولی جریان اطلاعات رو از مثلاً VOA یا BBCPERSIAN نگیریم که بصورت تابلو و غیرحرفه ای قصدشون صرفا به فاک فنا دادن افکار نوجووناست !

ناشناس گفت...

na khube na bad! bastegi dare ke ba'dan che ettefaghati tu zendegi barat pish biad.